Mój Prąd 2023 – ruszył nabór 5.0!
Wyczekiwana dotacja ponownie ruszyła! Od 22 kwietnia 2023 roku można składać wnioski w programie Mój Prąd 5.0.
Dofinansowanie w nowej edycji programu Mój Prąd 5.0 będzie nie tylko do fotowoltaiki, czy magazynu energii, ale także do pomp ciepła oraz kolektorów słonecznych. Jaka wysokość dofinansowania w programie Mój Prąd 5.0? Dla kogo? Jak i gdzie złożyć wniosek? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
Mój Prąd 5.0 – dla kogo?
Program skierowany jest do Prosumentów, którzy na dzień składania wniosku posiadają przyłączoną mikroinstalację fotowoltaiczną o mocy od 2 kWh do 10 kWh i rozliczają się za wyprodukowaną energię elektryczną w systemie net – billing.
W tej edycji programu zostay wyróżnione trzy grupy Wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
- Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu "Mój Prąd", pod warunkiem, że:
- mikroinstalacja fotowoltaiczna, na którą otrzymano już dofinansowanie została przyłączona i zapłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020 r.;
- zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing – obowiązujący od dnia 01.04.2022 r., zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;
- do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu urządzeń wskazanych w programie "Mój Prąd".
Mój Prąd 5.0 – kwota dofinansowania
Wysokość dotacji Mój Prąd 2023 jest ściśle powiązana z zakupem dodatkowych rozwiązań. Kwota dofinansowania jest tym wyższą im beneficjenci zdecydują się na bardziej złożony montaż np. fotowoltaiki z magazynem energii.
Wysokość dofinansowania:
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
- 7 000,00 zł (grupa 1 i 2 Wnioskodawców);
- 3 000,00 zł (grupa 3 Wnioskodawców).
- Urządzenia dodatkowe:
a) Magazyn ciepła/urządzenie grzewcze:
- Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
- Gruntowe pompy ciepła - pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
- Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
- Pompa ciepła powietrze/woda: 12 600,00 zł;
- Pompy ciepła typu powietrze/powietrze: 4 400,00 zł
b) Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
c) System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
d) Kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł
Mój Prąd finansuje do 50% kosztów instalacji. Dopłata udzielana jest na inwestycje już zakończone, a pieniądze wypłacane są w ciągu około trzech miesięcy od momentu zgłoszenia.
Zakres kwalifikowalności kosztów obowiązuje od dnia 01.02.2020.
Mój Prąd 2023 – złożenie wniosku
Aby odpowiednio złożyć wniosek o dofinansowanie należy przygotować następujące dokumenty:
- potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej lub zaświadczenie potwierdzające rozliczanie się wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing,
- faktury lub paragony imienne za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej,
- potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury,
- zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej
- dokument potwierdzający numer rachunku bankowego Wnioskodawcy,
- protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (np. magazyn ciepła),
- karta produktu i/lub etykieta energetyczna - karta produktu i/lub etykieta energetyczna.
Po skompletowaniu dokumentów wniosek do programu składamy online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie GWD. Do założenia konta w GWD niezbędny jest profil zaufany.
ABY UZYSKAĆ WIĘCEJ INFORMACJI ODNOŚNIE DOFINANSOWANIA KLIKNIJ TUTAJ.